Spring naar inhoud
Mijn ZorgpleinNoord

Nieuwkomers in de zorg

Van het COA naar de zorg

Page top visual

De zorg- en welzijnssector kampt met een dreigend personeelstekort. Terwijl de vraag naar zorg stijgt door vergrijzing, groeit het aanbod van zorgpersoneel steeds minder snel. Tegelijkertijd blijkt dat veel nieuwkomers - kansrijke asielzoekers - willen werken, maar vaak geen mogelijkheid krijgen. Dit biedt een waardevolle kans: nieuwkomers via vrijwilligerswerk begeleiden naar betaalde banen in de zorg, om zo de sector te versterken en te profiteren van hun potentieel.

Initiatief ‘Kansrijke start in de zorg’

Na gesprekken tussen het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) en ZorgpleinNoord, samen met meerdere zorgorganisaties, is het initiatief ‘Kansrijke start in de zorg’ gestart. “We kijken naar wat we voor elkaar kunnen betekenen”, licht Cynthia Sahan, Casemanager participatie bij het COA, toe. “De nieuwkomers krijgen de kans om met vrijwilligerswerk deel te nemen aan de maatschappij en om kennis te maken met de zorgsector. Tegelijkertijd is het inzetten van deze doelgroep bij organisaties een van de manieren om het tekort aan personeel aan te pakken. Op de korte termijn is er een extra vrijwilliger beschikbaar en voor de lange termijn misschien een werknemer. Het initiatief richt zich op kansrijke asielzoekers uit landen met hoge kans op inwilliging en helpt hen op weg naar een duurzame toekomst en betaalde banen in de zorg, met oog op wederzijds begrip en culturele diversiteit. Wederzijds begrip creëren, daar gaat het eerst om.” 

Wederzijds begrip creëren, daar gaat het eerst om

“Voordat het hieraan toe is moet er vraag en aanbod zijn en moet dit op elkaar afgestemd zijn. Als casemanager participatie zorg ik ervoor dat concrete aanbiedingen van organisaties op het gebied van (vrijwilligers)werk, stages en dergelijke bij de locatiemedewerkers, in de regio, onder de aandacht worden gebracht. De casemanager op de specifieke locatie bespreekt daarna de mogelijkheden met de kansrijke asielzoeker. Aan de andere kant enthousiasmeer ik organisaties in de zorg om aanbod aan te leveren. Er kan nog veel meer aanbod bij. Vaak komt dit door ‘onbekend maakt onbemind’. Organisaties weten niet hoe het COA werkt, wat daar gebeurt en wat de mogelijkheden en begeleiding vanuit het COA voor de organisatie is. Daarom de uitnodiging aan organisaties om kennis te maken met het COA en de bewoners. Maak vrijblijvend een afspraak met mij of één van mijn collega’s, kom langs en stel je vragen. Eventuele aannames kunnen we weghalen of juist positief bevestigen.”

Statushouder en kansrijke asielzoeker via het COA bij Alliade en ZINN

Twee organisaties die meedoen met het initiatief ‘Kansrijke start in de zorg’ zijn Alliade en ZINN. Hieronder hun ervaringen. 

Samen doen wat wél kan

“De uitvoering van de zorg is straks: 1/3 zorgpersoneel met een betaalde functie, 1/3 zorgtechnologie en 1/3 informele zorg. Daar moeten wij ons op voorbereiden, vandaar dat Alliade een grote projectgroep informele zorg heeft,” aldus Anke Klaaren, Coördinator vrijwilligerswerk voor het onderdeel ouderenzorg bij Alliade en van hieruit aangesloten is bij het initiatief. Alliade helpt kwetsbare mensen in Friesland met jeugdzorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, ouderenzorg, werk & dagbesteding en maatschappelijke ondersteuning. “Straks is 10% informele zorg onderdeel van ieder zorgteam. Dat zijn de cijfers”, vervolgt Anke. “De visie van Alliade is ‘Samen doen wat wél kan’. Het initiatief ‘Kansrijke start in de zorg’ sluit hier goed bij aan als onderdeel van informele zorg. Op dit moment zijn er acht statushouders bij Alliade aan het werk en worden op korte termijn de eerste kansrijke asielzoekers vanuit het COA verwacht. Door het werken met de statushouders hebben we al veel kunnen leren”, vertelt Anke. “Om het initiatief te doen slagen is ten eerste belangrijk dat alle partijen, van directie, raad van bestuur, tot in de teams meedoen en met elkaar op één lijn zitten en daarnaast is een goede begeleiding essentieel.“

Meneer Van de Weg samen met vrijwilliger Bdran Bouzu bij Alliade
Meneer Van de Weg samen met vrijwilliger Bdran Bouzu bij Alliade

Trots op het team!

Ook bij ZINN merken ze dat de ‘arbeidsmarktpuzzel’ steeds ingewikkelder wordt. “De instroom van nieuwe medewerkers is gezien de krappe arbeidsmarkt nog redelijk goed, maar we moeten steeds vaker uitzendkrachten inzetten omdat we de planning niet rondkrijgen,” vertelt Floor Nakken, Adviseur Werving en Selectie bij ZINN (Zorgorganisatie in Noord-Nederland). ZINN verzorgt de gehele keten aan zorg voor ouderen in Groningen, Haren en Hoogezand. “We zijn volop aan het onderzoeken en verkennen hoe we op korte en langere termijn voldoende en goede medewerkers kunnen aantrekken en behouden. Daarom wilde ZINN graag deelnemen toen het COA en ZorgpleinNoord vroegen of we mee wilden doen aan het initiatief 'Kansrijke start in de zorg'. Toen ik tijdens de eerste sessie bij het COA hoorde dat deze zogeheten kansrijke asielzoekers een groep is waarvan een deel graag wil en kan werken en dat maar vier procent een baan vindt in de vaak lange tijd die ze moeten wachten, besefte ik mij wat een onbenut potentieel daar zit. Het is een groep die wij vanuit ZINN een warm hart toedragen. We hebben de waarden aandacht, flexibiliteit, inclusiviteit en diversiteit hoog in het vaandel. Het zijn vier van onze zes kernwaarden.” Ondertussen is bij ZINN een kansrijke asielzoeker aan de slag. “We hebben voor de eerste vacature voor een facilitaire functie gekozen. Een bewoner van het COA, uit de doelgroep, is bij ons op gesprek geweest om wederzijds te kijken of er een match was. Daarna was er een meeloopdag. Deze meeloopdag is door beide partijen erg positief ervaren en dus zijn we dit traject met elkaar aangegaan. Na een periode vrijwilligerswerk is deze persoon nu in een reguliere baan binnen ZINN aan de slag. Dit is echt het droomscenario,” glimlacht Floor.

Waardevolle samenwerking

Zowel Anke als Floor benadrukken de waardevolle regionale samenwerking met het COA, ZorgpleinNoord en de andere zorgorganisaties die deelnemen aan het initiatief. Het is voor alle zorgorganisaties een nieuwe doelgroep. Samen is de zoektocht aangegaan en worden ervaringen en kennis gedeeld en de kansen en knelpunten besproken. 

“Alliade en ZINN zijn twee voorbeelden” geeft Cynthia aan, “die laten zien dat zodra iemand binnen een organisatie is en je elkaar wederzijds leert kennen - wie zijn ze, welke cultuurverschillen zijn er, de taal – je moeite gaat doen en bereid bent om meer risico's te nemen. Ik hoor vaak als tegenargument: taal, taal, taal. Maar taal zegt niet iets over de intelligentie en de competenties van iemand. Daarnaast leer je de taal juist goed op de werkplek. Ben je na het lezen van dit artikel geïnteresseerd in deze kansrijke doelgroep? Vul dan onderstaand contactformulier in en ik neem spoedig contact met je op.” 

Kansrijke start in de zorg contactformulier

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.