Spring naar inhoud
Mijn ZorgpleinNoord

Experiment Innovatiekracht

Investeren in innovatie

Page top visual

Werkgeversorganisaties WZW (Midden- en Zuid-West Gelderland) en ZorgpleinNoord hebben in 2024 een experiment uitgevoerd om de innovatiekracht van zorg- en welzijnsorganisaties in kaart te brengen, door middel van een innovatiescan. Op deze pagina lees je meer over de aanpak en de uitkomsten van het experiment.

Resultaten

De arbeidsmarkt van zorg en welzijn is in een rap tempo aan het veranderen. De sector staat voor flinke uitdagingen die vragen om verandering, zowel in hoe er wordt gewerkt als hoe de sector georganiseerd is; anders werken, anders organiseren. Innovatie is essentieel om aan deze uitdagingen het hoofd te bieden. Denk aan sociale innovatie, slimme technologieën en efficiëntere werkprocessen. Innovaties helpen ons om de arbeidsmarkt toekomstbestendig te maken én te houden. Hierbij ligt de focus sterk op implementatie en opschaling van bewezen interventies en technologieën. Er is daarbij nog onvoldoende aandacht voor de randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om als organisatie succesvol te kunnen innoveren. Die randvoorwaarden bepalen de innovatiekracht. Investeren in innovatiekracht is daarom geen luxe, maar een noodzaak om anders werken en organiseren in de sector zorg en welzijn mogelijk te maken.

Wat is innovatiekracht?

Innovatiekracht verwijst naar het vermogen van een organisatie om voortdurend nieuwe behoeften te identificeren, ideeën te genereren, deze om te zetten in waardevolle oplossingen en succesvol te implementeren en opschalen. Het gaat hierbij niet alleen om technologische innovaties, maar ook om nieuwe manieren van werken, processen en diensten. Een greep uit de aspecten die van belang zijn bij innovatiekracht zijn strategie, leiderschap, samen leren en reflecteren. Hiermee investeer je in een innovatiegerichte cultuur. 

Experiment Innovatiekracht (2024)

Werkgeversorganisaties WZW (Midden- en Zuid-West Gelderland) en ZorgpleinNoord hebben in 2024 een experiment uitgevoerd om de innovatiekracht van zorg- en welzijnsorganisaties in kaart te brengen, door middel van een innovatiescan.

In dit experiment zijn twee gevalideerde innovatiescans getest. De scans bieden inzicht in de innovatievolwassenheid van een organisatie en helpen bij het ontwikkelen van een duurzame aanpak om het innovatievermogen te verbeteren. Dit meetinstrument, bestaande uit een vragenlijst, is ingevuld door professionals uit de deelnemende organisaties. De scans brengen in kaart aan welke knoppen de deelnemende organisaties kunnen draaien om hun innovatiekracht te vergroten om zo beter in te kunnen spelen op de uitdagingen van de toekomst.

Twaalf zorg- en welzijnsorganisaties uit verschillende branches van de sector zorg en welzijn namen deel aan het experiment. In Noord-Nederland waren dat:

  1. Cadanz,
  2. Vanboeijen,
  3. RES ZG Meander,
  4. GGZ Friesland,
  5. Interzorg,
  6. Thuiszorg Het Friese Land. 

DrieGasthuizenGroep, ZZG Zorggroep, Sterker, Karakter, RST Zorgverleners en Liemerije waren de deelnemers uit het werkgebied van WZW.

Modellen innovatievolwassenheid

De innovatiescans, ontwikkeld door de Universiteit Maastricht vanuit de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg (AWO-L) en door Innovasie & Co (de innovatiescan Idunn is ontwikkeld met input van Raymond Loohuis, Senior Lecturer in Strategic Business Marketing & Service innovation aan de Universiteit Twente), zijn gebaseerd op modellen over innovatievolwassenheid. De uitkomsten van dit experiment worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en het toetsen en optimaliseren van de scans over innovatievolwassenheid voor organisaties in zorg en welzijn.

Met dit experiment is onderzocht welke meerwaarde een innovatiescan heeft voor zorg- en welzijnsorganisaties. Een innovatiescan geef inzicht in hoe een organisatie op dit moment presteert op de verschillende deelgebieden van innovatie en welke vervolgstappen voor desbetreffende organisatie passend zijn. Het streven van de samenwerkende werkgeversorganisaties was om op basis van de resultaten van beide scans de deelnemende organisaties toe te leiden naar passend bestaand handelingsperspectief om de innovatiekracht te vergroten. Met dit experiment is hierin een eerste stap gezet.

Meer weten over het experiment?

Neem contact op met Coen van de Steeg.