Het essay van Arjen Edzes, Jeltje Talen en Eelco van Es (essay 3) sluit naadloos aan bij de opgave rondom leerklimaat. Zij laten zien dat het grootste deel van ontwikkeling in organisaties in de praktijk plaatsvindt: informeel leren, gebaseerd op impliciete kennis, gewoontes en routines. Dit informele leren wordt bepaald door de onderstroom van een organisatie - de cultuur, de geschiedenis, de manier van doen. Juist die onderstroom bepaalt of medewerkers openstaan voor leren, elkaar helpen of juist vasthouden aan oude patronen.
Een sterk leerklimaat vraagt daarom eerst om het zichtbaar maken van deze onderstroom. Pas als organisaties begrijpen hoe impliciete leerculturen werken, kunnen zij formele leeractiviteiten hierop laten aansluiten. Edzes en collega’s schetsen daarmee een cruciale voorwaarde voor duurzame inzetbaarheid en vernieuwing: erkennen wat er al is, en daarop bouwen. Dit inzicht is zeer relevant voor zorgorganisaties die via de Veranderwinkel hun leer- en verandercultuur willen versterken.
Over TechYourFuture
TechYourFuture verbindt onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven om technisch talent te ontwikkelen en te behouden. TechYourFuture ontwikkelt onderwijsinitiatieven en methodieken om de aansluiting op de arbeidsmarkt te verbeteren.
Dit is een pagina binnen het thema Leerklimaat. Bekijk ook de andere thema's binnen de Veranderwinkel: Strategische koers, Leiderschap voor innovatie en Organisatie van innovatie.