Spring naar inhoud
Mijn ZorgpleinNoord

Artikel Psychologische veiligheid

Waarom leren zo vaak stilvalt

Page top visual

Psychologische veiligheid is niet alleen een thema voor leiders. Ook leerprofessionals moeten ermee aan de slag. Want leren gebeurt pas als we uit onze comfortzone durven te stappen. Laat dat nu net niet vanzelfsprekend zijn. In dit artikel van HRmagazine lees je er meer over.

Psychologische veiligheid is een essentieel onderdeel van een sterk leerklimaat. Leren vraagt namelijk om ruimte om vragen te stellen, twijfels te delen en nieuwe dingen uit te proberen, precies die momenten waarop we ons vaak het meest kwetsbaar voelen. Geen wonder dat veel mensen hun hand omlaag houden bij “Zijn er nog vragen?”, of hun mening inslikken als die afwijkt van de rest van de groep. 

In organisaties wordt psychologische veiligheid steeds vaker genoemd, maar opvallend genoeg kijken we zelden naar de plek waar kwetsbaarheid het meest zichtbaar wordt: in leeromgevingen. Want hoe leer je iets nieuws als je bang bent om minder slim over te komen? En hoe stap je buiten je comfortzone terwijl iedereen meekijkt? 

Dit artikel laat zien waarom psychologische veiligheid zo’n krachtige motor is voor leren en ontwikkelen, hoe teams er aantoonbaar beter van worden, en welke cruciale rol leerprofessionals hierin spelen.

Je leest over inzichten uit het onderzoek van Amy Edmondson én over praktische interventies die helpen om een veilig en open leerklimaat te creëren. Een leerzone waarin mensen durven te experimenteren, fouten mogen maken en écht kunnen groeien. Kortom: werk je met leren, trainen of ontwikkelen? Dan is dit artikel iets voor jou.

Over HRmagazine

HRmagazine is een Belgisch platform dat inzichten, trends en hulpmiddelen biedt aan HR-professionals via een printmagazine en online platform. Het platform richt zich op het verbinden van HR met thema's als welzijn, technologie en diversiteit.

Dit is een pagina binnen het thema Leerklimaat. Bekijk ook de andere thema's binnen de Veranderwinkel: Strategische koersLeiderschap voor innovatie en Organisatie van innovatie.