Spring naar inhoud
Mijn ZorgpleinNoord

Artikel Leercultuur

Leercultuur als wondermiddel

Page top visual

Leercultuur klinkt misschien als iets voor klaslokalen en trainingsruimtes, maar in werkelijkheid vormt het ons allemaal, vanaf de eerste verhalen thuis tot de gewoonten op de werkvloer. We nemen die onzichtbare patronen overal met ons mee, vaak zonder dat we doorhebben hoe bepalend ze zijn voor kansen, keuzes en ontwikkeling.

Leercultuur is overal

Wie beter wil begrijpen waarom leren in de ene context vanzelf gaat en in de andere stroef blijft, moet eerst kijken naar dat onderliggende mechanisme. Precies daar begint dit verhaal. 

We weten al heel lang dat (groot)ouders de belangrijkste factor zijn om in het onderwijs vooruit te komen. Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je niet snel een kwartje: sociale stijging en daling worden sterk bepaald door de leercultuur in de familie. Kinderen worden niet altijd aangemoedigd om schools te leren; vader heeft ook regelmatig verzuimd en voortijdig de school verlaten. En hij is toch ook goed terechtgekomen? Ook dát is leercultuur. Al is het er niet één die we willen stimuleren. In de huidige tijd geldt namelijk nog altijd dat ‘meer’ opleiding hoger wordt aangeslagen dan minder.

Zo is iedereen het product van een vroege, niet noodzakelijk ‘positieve’, leercultuur. En met reden. Leven zonder leercultuur gaat niet. Het begint al op vroege leeftijd; mensen worden geboren als hulpeloze wezens, en zijn volledig aangewezen op de kennis en ervaring van anderen om aan voedsel en onderdak te komen. Daarbij zijn spreektaal en de materiële cultuur – beide ook voortdurend in ontwikkeling –  van groot belang. Mensen praten met elkaar om wederzijdse perspectieven, ervaringen en behoeften te delen. En ze maken en gebruiken artefacten (dagboeken, huizen, tuinen, wegen, steden, etc.) om zichzelf in hun culturen vorm te geven.

Over dit artikel

*Dit artikel is geschreven door Dr. A. (Arjen) J.E. Edzes (Lector regionale Arbeidsmarkt aan de Hanze en universitair hoofddocent aan de RUG) en Dr. E. (Eelco) van Es (Onderzoeker arbeidsmarkttransities aan de Hanze en docent cultuurwetenschappen aan de RUG). Het artikel is terug te vinden op de website van het Tijdschrift voor HRM.

Via onderstaande button kun je het volledige artikel lezen.

Over het Tijdschrift voor HRM

Het tijdschrift voor HRM heeft als doel om de brug te slaan tussen theorie en praktijk voor HR-professionals en publiceren wetenschappelijk onderbouwde artikelen, columns en boekbesprekingen.

Dit is een pagina binnen het thema Leerklimaat. Bekijk ook de andere thema's binnen de Veranderwinkel: Strategische koersLeiderschap voor innovatie en Organisatie van innovatie.