Inmiddels hebben 13 organisaties de innovatiescan ingezet. In totaal hebben 170 medewerkers van deze organisaties - van bestuurders tot innovatieprofessionals - de innovatiescan ingevuld. De data is verzameld in de periode van mei 2025 tot en met augustus 2025. De eerste resultaten geven waardevolle inzichten in hoe innovatie binnen zorg- en welzijnsorganisaties in Noord-Nederland wordt georganiseerd en ervaren.
Over de innovatiescan
De innovatiescan* bestaat uit 31 vragen, verdeeld over de volgende vier hoofdthema’s:
- Strategische koers van innovatie
- Organisatie van innovatie
- Leiderschap voor innovatie
- Leerklimaat rondom innovatie
Bij iedere vraag kunnen respondenten kiezen uit dezelfde antwoordopties (zie ook Tabel 1: Voorbeeldvraag innovatiescan). Respondenten geven hierbij aan of acties rondom innovatie worden uitgevoerd, of er afspraken over zijn gemaakt en of ervan wordt geleerd. De resultaten zijn anoniem verwerkt en niet herleidbaar tot individuele personen of organisaties.
Voor de analyse zijn alle antwoorden van de respondenten bij elkaar opgeteld. De percentages geven aan hoe vaak een antwoord is gekozen op een bepaalde vraag.
* De innovatiescan is gebaseerd op de Maastricht Innovation Readiness Aanpak (MIRA)
Resultaten
Innovatie in het algemeen
Respondenten geven hun organisatie gemiddeld een 6,1 voor innovatie. Een derde (30%) van de respondenten geeft een 6, en opnieuw een derde (31%) geeft de organisatie een 7. Ongeveer een kwart (27%) geeft een onvoldoende, waardoor het gemiddelde cijfer uitkomt op 6,1.
Strategische koers
De strategische koers is bij de organisaties het beste georganiseerd. Volgens ruim twee derde (68%) van de respondenten zijn er afspraken rondom de strategische koers, en volgens 43% van de respondenten worden deze meestal of optimaal gevolgd.
Leiderschap van innovatie
Ook rondom leiderschap van innovatie en de organisatie van innovatie zijn vaak afspraken gemaakt, en worden deze veelal gevolgd.
Organisatie van innovatie
Het meest gegeven antwoord is meestal (28%). Dit betekent dat acties meestal worden uitgevoerd volgens gemaakte afspraken. Toch is ook een kwart (26%) van de acties niet georganiseerd (niet en informeel) volgens de respondenten. Er zijn dan geen afspraken over gemaakt.
Leerklimaat
Op het leerklimaat voor innovatie scoren organisaties volgens de respondenten het laagst, met name als het gaat om de ruimte om te leren. Door in te zetten op het leerklimaat binnen organisaties, kan de innovatiekracht worden versterkt.
Conclusie
De eerste resultaten van de innovatiescan tonen aan dat organisaties in Noord-Nederland al goed op weg zijn, met name op het gebied van organisatie van innovatie en de strategische koers.
Tegelijkertijd blijkt dat er ruimte voor verbetering is, vooral als het gaat om het creëren van een sterk leerklimaat voor innovatie.
Hoe innovatief is jouw organisatie?
De innovatiescan geeft inzicht in hoe een organisatie presteert op de verschillende facetten van innovatie. Het laat zien waar je staat én waar kansen liggen om de innovatiekracht te versterken. Met deze inzichten en praktische handvatten om door te ontwikkelen, kun je innovatieprojecten doelgerichter en succesvoller aanpakken.
Verbeter je innovatiekracht met de innovatiescan van ZorgpleinNoord.
De Veranderwinkel
ZorgpleinNoord helpt organisaties in het versterken van hun innovatiekracht, door te onderzoeken, adviseren en verbinden. De Veranderwinkel van ZorgpleinNoord helpt zorg- en welzijnsorganisaties om innovatie en verandering slimmer, sneller en effectiever aan te pakken. Op deze pagina vind je de vier thema’s uit de innovatiescan, Strategische koers, Leerklimaat, Organisatie van innovatie en Leiderschap voor innovatie waarmee je direct aan de slag kunt.
Voor vragen over dit kennisbankartikel kun je contact opnemen met: