Spring naar inhoud
Mijn ZorgpleinNoord

Onderwijspublicatie 2022

Onderwijs Zorg & Welzijn Noord-Nederland

4 minuten
Page top visual

In deze nieuwe onderwijspublicatie lees je meer over de kwantitatieve aansluiting tussen het beroepsonderwijs en de noordelijke arbeidsmarkt voor zorg en welzijn. We informeren je over de belangrijkste trends in de zorg- en welzijnsopleidingen. Hoe ontwikkelt de instroom en het aantal gediplomeerden zich? In hoeverre sluiten deze ontwikkelingen aan bij de (verwachte) vraag van zorg- en welzijnswerkgevers in Noord-Nederland? En welke uitdagingen vloeien hieruit voort voor het werkveld?

Meer onderwijscijfers

Dit kennisbankartikel toont de highlights, de volledige publicatie kun je onderaan dit artikel downloaden. Wil je nog meer specifieke onderwijscijfers bekijken en analyseren voor je eigen opleidingen of regio? Ga dan naar één van onze onderwijsdashboarden (mbo, hbo of wo) in 'Arbeidsmarkt in beeld'. 

Mbo: dalende instroom en daling gediplomeerden zorg

Ruim een derde (36%) van alle mbo-studenten kiest voor een zorg- of welzijnsopleiding. Maar we zien al twee studiejaren op rij (2020/’21: -4,8% en 2021/’22: -2,2%) dat de instroom in zorg- en welzijnsopleidingen daalt. Het aantal noorderlingen dat een zorg- of welzijnsopleiding afrondt, groeit nog steeds. Maar er zijn verschillen naar richting en specifieke opleiding. Het aantal mbo-gediplomeerden in de grote zorgopleidingen is afgenomen (2019/’21: -1,8% en 2020/’21: -12,0%), terwijl het aantal mbo-studenten met een diploma van een welzijnsopleiding toenam (2019/’21: +1,4% en 2020/’21: +29,9%).  

Hbo: dalende instroom (voor het eerst in vijf jaar!)

Bijna 36% van alle hbo’ers start met zorg- en welzijnsopleiding in Noord-Nederland en dit aandeel groeit nog steeds. Maar voor het eerst in vijf jaar, daalde afgelopen studiejaar (2021/’22: -9,8%) de instroom in zorg en welzijn. De eerdere groei van de instroom in de hbo zorg- en welzijnsopleidingen resulteert in een toename van het aantal noorderlingen met een hbo-diploma in zorg en welzijn (2020/’21: +13,0%).  

Meeste zorg om mbo-zorg

De teruglopende instroom in het mbo en hbo zorg- en welzijnsonderwijs in Noord-Nederland is een ongunstige ontwikkeling. Vooral de dalende instroom en de afname van het aantal gediplomeerden in de mbo-zorgopleidingen zijn zorgelijk. Voor de functie van verzorgende en mbo-verpleegkundige worden de grootste personeelstekorten verwacht. Het tekort aan verzorgenden loopt naar verwachting op van 7% van het aantal totaal aantal werkzame verzorgenden nu (2022) tot 23% in 2031. Voor mbo-verpleegkundigen bedraagt het huidige personeelstekort ongeveer 8% van het aantal werknemers in deze functiegroep, in 2031 is dit tekort ook opgelopen naar 23% van het aantal werknemers. 

Wat kunnen we doen?

Wat moeten we anders en extra doen om de aansluiting arbeidsmarkt en onderwijs te verbeteren? Op basis van de analyse in deze onderwijspublicatie ziet ZorgpleinNoord de volgende uitdagingen voor het werkveld: 

  • Meer studenten opleiden in de richting van zorg. Welke succesverhalen zijn er en hoe kan dit in gezamenlijk verband tussen onderwijs en werkgevers opgepakt worden? 

  • Nieuwe instroompaden, passende leerroutes. Iedereen met interesse of al werkend in zorg en welzijn kan een op hen afgestemde en doorlopende leerroute volgen in een prettig leerklimaat. 

  • Slimme technologie en sociale innovaties optimaal benutten. Met alleen inzetten op meer opleiden en behouden van zorg- en welzijnsprofessionals lossen we de personele schaarste in zorg en welzijn niet op in Noord-Nederland. Technologische en sociale innovaties zijn noodzakelijk om het vak voor zorg- en welzijnsprofessionals aantrekkelijk te houden en de werklast te beperken.  

Wil je meer weten over deze onderwijspublicatie?

Onze arbeidsmarktonderzoekers doen voortdurend onderzoek naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in zorg en welzijn. Wil je graag meer weten over hoe Noord-Nederland ervoor staat of heb je nog vragen over de onderwijspublicatie? Neem dan contact op met onze onderzoekers.

De volledige onderwijspublicatie 2022